Jazda na rowerze jest nie tylko świetnym sposobem na to, by ominąć wielkomiejskie korki, ale także na to, by spalić zbędne kalorie i zadbać o wzmocnienie mięśni oraz kondycji naszego ciała. Niemniej jednak jednoślad musi zostać odpowiednio dobrany. W związku z tym jak dobrać rower do wzrostu?

Dlaczego rower musi być dobrany do wzrostu?

Rowery to niezwykle popularne jednoślady, które chętnie kupujemy. Są one bowiem trwałe, a także zabiorą nad w wyznaczone miejsce. Co więcej jazda na rowerze ma niebagatelny wpływ na naszą kondycję i rozwój masy mięśniowej. Jednoślady te zaleca się nawet seniorom, którzy mają problemy ze stawami i krążeniem krwi. Jednak tylko i wyłącznie odpowiednio dobrany do wzrostu rower może zapewnić nam nie tylko bezpieczeństwo, ale także i komfort podczas jazdy. Chyba nikomu z nas nie jest obca konstrukcja roweru – informacja ta pochodzi z serwisu urodek.pl. Z ramy wychodzi kierownica oraz siodełko, a z jej dolnej części odchodzą dwa pedały. Siodełko i kierownica są najczęściej elementami, które można dopasować do własnych potrzeb i własnego rozmiaru. Niemniej jednak w dalszym ciągu rower trzeba idealnie dopasować do naszego wzrostu. Dlaczego? Otóż zbyt duży nie pozwoli nam na swobodne sięgniecie do pedałów, a zbyt mały będzie wymagał od nas przyjmowania ekwilibrystycznych pozycji, by móc mieć nad jednośladem jakąkolwiek kontrolę. Nie da się ukryć, że niedopasowane do wzrostu rowery będą znacznie utrudniały jazdę, a co gorsza mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji jak np. upadku, bo nie będziemy mogli nad takimi jednośladami utrzymać pełnej kontroli. Każdy rowerzysta jest inny i z pewnością doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nawet regulowana kierownica i siodełko mają swoje limity, których po prostu nie mogą przekroczyć. 

Dobieramy rower do Twojego wzrostu!

Dobranie roweru odpowiednio do wzrostu wcale nie będzie takim oczywistym procesem. Nawet jeśli świetnie zdajemy sobie sprawę z tego, że przykładowo mamy 170 centymetrów wzrostu, to jednak z pewnością nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile wynosi odległość od podłogi do naszego krocza. To  właśnie będzie pierwszym aspektem i kryterium dobrania roweru do wzrostu. Głównie chodzi w tym momencie o dobór odpowiedniej ramy, tak byśmy mogli wygodnie wsiąść na rower, a także zejść z niego bez większego problemu. By taką odległość prawidłowo zmierzyć, a następnie wybrać ramę musimy:

  • stanąć boso przy ścianie i zmierzyć odległość od naszego krocza do podłogi
  • uzyskany wynik musimy pomnożyć przez: 0,57 dla rowerów górskich, 0,63 dla rowerów trekkingowych oraz 0,66 dla rowerów szosowych
Czytaj więcej:   Jak zmierzyć prędkość hulajnogi elektrycznej i czy jest to możliwe?

Dzięki temu dowiemy się mniej więcej, jak wysoka powinna być rama roweru, która przede wszystkim ma nam zapewnić swobodne korzystanie z jednośladu. Niestety trzeba jednak pamiętać, że tego typu wyliczenia są niezwykle ogólne, a wyniki mocno uśrednione. Niemniej jednak warto mieć je na uwadze, gdy już wybierzemy się do sklepu w poszukiwaniu wmarzonego jednośladu. Wówczas warto zwrócić uwagę jedynie na te modele, które mają bardzo zbliżone wymiary ramy, do tych, które obliczyliśmy we własnym zaciszu domowym. Kolejno na każdy rower musimy po prostu wsiąść i zobaczyć jak będziemy się czuć. Jeśli odniesiemy wrażenie, że siedzimy zbyt wysoko i nie możemy swobodnie sięgnąć do kierownicy, wówczas warto poświęcić chwilę na regulację. Można kierownice wysunąć nieco do góry, a z kolei siodełko można po prostu obniżyć. Zanim jednak sfinalizujemy cała transakcję, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka mniejszych, aczkolwiek niezwykle istotnych kwestii. Otóż:

  • sprawdźmy, czy możemy bez problemu dosięgnąć stopą do pedałów tak, by całkowicie się ona na nich opierała
  • sprawdźmy, czy nasz kręgosłup nie wygina się w zbyt duży łuk w momencie, kiedy chcemy swobodnie oprzeć nadgarstki na kierownicy

Oczywiście rower musi być dopasowany przede wszystkim do naszych indywidualnych potrzeb, więc warto poświęcić chwilę na jego odpowiednie dopasowanie. Będzie bowiem zależało do tego nie tylko nasz komfort, ale przede wszystkim nasze bezpieczeństwo i sposób w jaki będziemy mogli cieszyć się jazdą.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *